زندگینامه[ویرایش]

محمدعلی جعفری ملقب به «عزیز» فرمانده سپاه پاسداران است. او که ۵6 سال پیش در خانواده‌ای مذهبی در یزد متولد شده با سختی دوران مدرسه و دبیرستان را طی کرد و بعد با کمک مرحوم و چند تن از نیکوکاران استان یزد به دانشگاه رفت و یک سال پیش از انقلاب دوره لیسانس معماری را در دانشگاه تهران آغاز کرد. با شروع انقلاب او در ضمن فعالان انجمن اسلامی، همراه با علی رضا افشار ـ معاون سیاسی وزارت کشور ـ به نمایندگی از سوی انجمن اسلامی به جمع حمله کنندگان به سفارت آمریکا و گروگانگیری ۵۲ دیپلمات پیوست. و همزمان با شرکت در گزینش نخستین بسیج، قبول شد. چندی بعد در واحد پاسداران انقلاب فرهنگی خدمت کرد. سپس عضو اطلاعات سپاه شد و به کردستان شتافت. ورود رسمی او به واحدهای رزمی سپاه خرداد ۱۳۶۰ است. در جبهه‌ها عزیز مدتی فرمانده قرارگاه غرب و سپس قرارگاه نجف بود. علاوه بر این او فرماندهی تیپ‌های عاشورا، معاونت سپاه شوشتر و فرماندهی قرارگاه قدس را مدتی عهده‌دار شد. مشارکت در عملیات کربلای ۴ و ۵ که به مجروح شدنش منجر شد نقطه برجسته کارنامه جنگی اوست.

جعفری پس از بهبودی به ستاد سپاه منتقل شد و چندی در سمت معاون عملیات ستاد کل و سپس جانشین رئیس ستاد خدمت کرد. او سپس به فرماندهی نیروی زمینی سپاه رسید. از نظر تحصیلات جعفری در بازگشت از جبهه در سال ۷۱ موفق به اخذ لیسانس در رشته معماری شد و در طول سالهای اخیر دوره کارشناسی ارشد فرماندهی دانشگاه امام حسین را به پایان رسانده‌است.

به گزارش عصرایران،[۱] نام "محمد علی جعفری" به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در لیست ۵۰۰ نفره قدرتمند ترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی " فارن پالیسی" منتشر شده است، دیده می‌شود. گفتنی ست نام‌های ایرانی آمده در این لیست عبارتند از: "آیت الله خامنه‌ای"(رهبر ایران)، "رستم قاسمی" وزیر نفت، "محمد علی جعفری" فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و "حیدر مصلحی" وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و "محسن فخری زاده " استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین (ع).

کتاب کالک‌های خاکی[ویرایش]

کتاب کالک‌های خاکی مجموعه خاطرات سرلشکر محمد‌علی جعفری از کودکی تا عملیات آزاد‌سازی خرمشهر در تیر ماه سال ۹۲ رونمایی شد.

«کالک‌های خاکی» در یازده فصل متنی، یک فصل عکس و سند در قطع ربعی و 640 صفحه منتشر شده است. فصل اول با عنوان بچه نجف‌آباد یزد به دوران کودکی تا نوجوانی سردار جعفری همچنین آداب و رسوم مردم یزد و جغرافیای این استان می‌پردازد. فصل دوم با عنوان دانشکده هنر، فصل سوم با عنوان خمینی ای امام، فصل چهارم با عنوان دانشجوی خط امام، فصل پنجم با عنوان در انقلاب فرهنگی، فصل ششم شکست حصر سوسنگرد، فصل هفتم پیروزی یک تفکر، همسر یا همسنگر، تیپ یک عاشورا، با قرارگاه عملیاتی قدس در نبرد فتح و الی‌بیت‌المقدس از دیگر عناوین بخش‌های این کتاب است.

بخش پایانی کتاب کالک‌های خاکی اختصاص به عکس‌هایی ناب از مراحل مختلف زندگی سردار جعفری دارد که به همراه تعدادی سند فصل دوازدهم را شامل می‌شود.[۲]


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








دسته بندی : دفاع مقدس ,   , 
برچسب ها :